Je ziet soms grote verschillen in steenslagschade bij auto’s die dezelfde kilometrage hebben, hoe kan dat toch?

Het type weg waar je over rijdt maakt verschil. De meeste steenslagschade wordt veroorzaakt op de snelweg en in mindere mate op provinciale wegen. In de bebouwde kom heb je vrijwel nooit te maken met opspattende steentjes, tenzij je in colonne naar een nieuwbouwwijk rijdt over een (nog) onverharde weg…’Kilometervreters’ hebben het op dit vlak dan ook zwaarder te verduren dan boodschappenauto’s (ook al doe je zeer frequent boodschappen). De beste manier om steenslag te voorkomen is door afstand te houden van je voorligger. Kijk daarbij goed hoe de weg erbij ligt (veel gaten/ kuilen/ groeven duiden over het algemeen op meer losliggende steentjes).

Bij wegwerkzaamheden ligt er vaak veel meer vuil op en langs de rand van de weg dan wanneer je ruim baan hebt. Houd dus extra afstand wanneer er pylonen langs de kant van de weg staan, en zorg er dan bij voorkeur voor dat je niet wordt ingehaald. Bij inhaalmanoeuvres gaan de banden over minder vaak bereden stukken asfalt, waar zich vuil kan hebben verzameld.

Let op vrachtwagens met een open laadbak, deze willen nog wel eens wat verliezen onderweg. Niet alleen uit de laadbak, maar ook in het bandenprofiel zit vaak gruis dat er op de snelweg uitkatapulteert.

De voorzijde van auto’s bestaat meer en meer uit kunststof. Hoewel steenslag daarop ontsierend is, hoef je niet bang te zijn voor roest. De motorkap is daarentegen meestal nog van staal. Wanneer een steentje door de verschillende laklagen heen is gegaan, kan zo’n putje roest veroorzaken. Bezoek een schade-expert als je twijfelt over de mate waarin een beschadiging kan gaan roesten. Voorkomen is in dit geval beter dan genezen, helaas maakt het met een lakstiftje aan de slag gaan het uiteindelijke resultaat meestal niet beter.